» למאמר המלא
תקציר:החוק לקידום הבנייה במתחמים מועדפים לדיור )הוראת שעה לארבע שנים; להלן
חוק הותמ"ל( אשר אושר באוגוסט 2014 ,הורה על הקמת הוועדה הארצית לתכנון
ולבניה של מתחמים מועדפים לדיור. צעד זה מהווה המשך לחוק הליכי תכנון ובנייה
להאצת הבנייה למגורים )הוראת שעה(, )להלן חוק הווד"לים(. מטרת החוק לקידום
הבנייה במתחמים מועדפים לדיור )חוק הוותמ"ל( הינה קידום יעיל ומהיר של תכניות
בניה לדיור ביחס למתחמי קרקע, שהוכרזו על ידי הממשלה כמתחמים מועדפים
לדיור, זאת במסגרת הליך תכנוני מיוחד הנותן עדיפות ברורה לפיתוח באדמות מדינה.
לוועדה ניתנו מרבית הסמכויות של המועצה הארצית לתכנון ולבניה, כמו גם סמכות
לאשר תכניות שהוראותיהן גוברות על הוראות הקבועות בתוכניות מתאר ארציות
אחרות, למעט תכנית המתאר הארצית הכוללנית לבינוי, לפיתוח ולשימור )תמ"א 35
תיקון 1 .)טרם הגשת תכנית מועדפת לדיור לותמ"ל, נדרשת הממשלה או ועדת שרים
שמינתה )בעניין זה קבינט הדיור הוא ועדת שרים( להכריז על קרקע כעל מתחם מועדף
לדיור. הכרזה זו תינתן על פי החוק, לפי המלצת מנהלת מנהל התכנון. תכנית מועדפת
לדיור הינה תכנית החלה בקרקע שעיקרה מקרקעי ישראל, וכוללת לכל הפחות 750
יח"ד. ביישובי החברה הערבית, תכנית מועדפת לדיור יכולה לחול גם על קרקע שאינה
מקרקעי ישראל, וכוללת לכל הפחות 200 יח"ד.
הכתבה מציגה את המורכבות של הליך התכנון בותמ"ל הנובע ממבנה הוועדה ומאופן
תפקודה: הוועדה נתקלת בקשיים רבים, הן במישור התכנוני והן במישור המשפטי,
וההתנגדות הציבורית לפעילותה הולכת וגוברת. ניכר כי על אף סמכויותיה הרבות
והנרחבות היא נעה במסלול הדומה לקודמותיה, כדוגמת ועדות הוד"לים; אמנם היא
מאשרת מספר רב של יחידות דיור בזמן קצר, אך יחידות דיור אלה אינן מייצגות
סטנדרטים תכנוניים נאותים, אינן תואמות לצרכי הדיור המקומי והאיזורי ובסופו
של יום, מגלגלת את הבעיות האמורות משלב התכנון לשלב הביצוע
קרא עוד...