איכות שכונת מגורים נקבעת, בין היתר, על-ידי איכות התכנון שלה. מחקר זה בוחן
באמצעות אמידה הדונית מהם המאפיינים הפיזיים, התכנוניים והאדריכליים אשר
משפיעים על הביקוש לשכונות מגורים. המחקר מכיל 159 שכונות מגורים שהן כל
השכונות ב-7 מהערים הגדולות בארץ )הרצליה, ת"א, חולון, ראשל"צ, מודיעין, אשדוד
וב"ש(. בסיס הנתונים כולל 215,204 עסקאות הנדל"ן. באמצעות עיבוד מידע GIS
ומידע סטטיסטי-דמוגרפי נבחן הקשר בין רמת המחירים בשכונות ו- 20 מאפיינים
פיזיים שנחלקו לשלוש קבוצות: מאפייני מיקום ונגישות השכונה, מאפייני השימושים
ויעודי הקרקע וקבוצת מאפייני תכנון, ועיצוב השכונה. נמצא כי 20 מאפיינים אלה
מסבירים כ- %83 מהשוני במחירי הדיור בשכונות. בעיקר נמצאה השפעה של נגישות
השכונה למרכז מטרופולין ת"א ולמרכז העיר המשני והשפעה של צפיפות השכונה
על המחירים. כמו-כן קיימים הבדלים מובהקים בין רמות הביקוש ובין סגנונות
אדריכליים לתכנון שכונות: שכונות בנה-ביתך, שכונות ערי הגנים והשכונות הקדם-
מודרניות נמצאו מבוקשות יותר ואילו שכונות השיכון, ושכונות בנייני ה-H מבוקשות
פחות. תוצאות המחקר מעידות כי למתכנן יש השפעה לא מבוטלת על רמת הביקוש
לשכונות מגורים.
מחקר זה בוחן את קשרי הגומלין בין מיקום מסחר, מבנה רשת הדרכים ותנועת הולכי
הרגל וכלי הרכב בשתי שכונות - האחת בבת ים והשנייה באשדוד, במטרה לבדוק את
ההשלכות של הגישות השונות לתכנון ופיתוח עירוני. המחקר משתמש בשיטת 'תחביר
המרחב' לניתוח מבנה רשת הרחובות, ובודק את ההתאמה בין מבנה זה לספירות כלי
רכב והולכי רגל ולמיקום וכמות חזיתות מסחריות.
תוצאות המחקר מראות שמיקום המסחר המקומי בלב השכונה באשדוד, והפרדת
תנועות כלי הרכב והולכי הרגל גרמו לירידה יחסית בכמות הולכי הרגל, בכלל זה
באזורי המסחר, ולעלייה יחסית של תנועת כלי הרכב. בהיבט של עירוניות משגשגת
ומקיימת המתעדפת הליכה ברגל, קיום מפגשים בין אנשים והקטנת התנועה
והפליטות של כלי הרכב, דווקא בבת ים נצפתה יותר הליכה ברגל, ותנועת מכוניות
מופחתת יחסית לאשדוד.
המחקר תורם ידע אמפירי להבנת הקשרים בין מבנה רשת הדרכים, תנועת הולכי רגל
וכלי רכב, ומיקום המסחר, ומדגיש את חשיבות הבנת קשרים אלו לתכנון עירוני טוב
יותר.
Using an hedonic house price model, this study examines the physical
and architectural characteristics of urban neighborhoods affecting
willingness to pay for a dwelling units. The research focuses on research
in 7 large cities in Israel and their 159 neighborhoods. It uses house
price transactions data from the Israeli tax authorities between 1998
and 2013 and GIS data layers. Three groups of housing attributes are
used: 1. attributes relating to neighborhood location and accessibility; 2.
attributes relating to land use and programmatic characteristics, and 3.
attributes pertaining to architectural, design and planning characteristics.
Results indicate highly significant influence of a neighborhood's
accessibility to the Tel-Aviv CBD, and to the secondary center of the
city. Population density and the total floor area ratio of a neighborhood
also have significant influence. In terms of architectural style: premodern style, garden city style and the 'build your own home' design
generate higher demand than 'housing projects' design and "H" shape
buildings style. The results suggest that architectural style influences
demand for residential housing.
This study describes the consequences of planning approaches on the relationship
between the structure of the street network, the movement of pedestrians and
vehicles, and the spatial patterns of retail activity. Neighborhoods in two different
cities, Bat Yam and Ashdod, were compared. The research was based on analysis
of the association between retail patterns, pedestrian and vehicle movement
volumes, and the street network structure in the research areas. Street network
was analyzed using 'Space Syntax' methods. The research findings reveal that
the separation between pedestrian and through vehicle movement, attempted
in modern planning by the idea of the 'neighborhood unit', led to a decrease in
walking, and an increase in vehicle movement, even inside the neighborhood
units. When this phenomenon is examined in the context of environmental
behavior intended to increase walking and reduce vehicle use and emissions,
residents of Bat Yam are observed to have a more environmental behavior as a
result of its spatial planning. These findings may contribute to understanding the
links between street network structure, pedestrian and vehicle movement and
commercial location. They emphasize the importance of understanding these
complex relationships for better urban planning.