בעשור האחרון מתפתחת בתחומי-דעת רבים ספרות עשירה בנושא המרחב האפור,
הלא-פורמאלי. ברצוננו לדון במאמר זה בישות מרחבית בתוך המרחב האפור,
הדרכים, נושא שחמק עד כה מהדיון. נתמקד בכביש בינעירוני מרכזי בנגב, כביש 31 ,
אותו חקרנו בקטע שבין צומת שוקת לערד מההיבטים של מרחב חברתי-תרבותי.
תושביו היהודיים מתגוררים בקצותיו של קטע זה, במיתר ובערד, לאורכו שוכנים
כמה עשרות יישובים בדווים שהמדינה אינה מכירה ברובם, ובהם מתגוררים רבבות
תושבים. זהו מרחב המהווה אמנם חלק מהמרחב המטרופוליני של באר-שבע אך עונה
להגדרת 'מרחב אפור' )יפתחאל וצפדיה, 2012 .)במאמר נעלה שתי טענות עיקריות:
ראשית, מדיניות מרחבית המפלה ודוחקת קבוצת מיעוט ילידית, עלולה לייצר אילוץ
ממסדי להקמת מנגנון תכנוני אפור 'מלמעלה'; ושנית, מנגנון זה עלול לשרת במהופך
גם את קבוצת המיעוט, המחזקת את אחיזתה בקרקע ובכך את האפרת המרחב
'מלמטה'. מאחר שהמרחב הבדווי נתפס כלא חוקי 'מלמעלה', ומנגד הוא מצמיח
אזרחות מתקוממת של הבדווים, 'מלמטה', נוצר הצורך בדרג ביניים תכנוני הנעזר
בתווך אפור ומאפשר לגיטימציה למצב הקיים בשטח הן על-ידי הממשלה והן על-ידי
הבדווים. פינוי בלא פתרון משולי הכביש מנציח את המרחב האפור ואף מעמיק את
האפרתו. ההפרדה המרחבית שיוצר שדרוג הכביש מעמיקה את ההתבדלות מהמרחב
היהודי ומחזקת את טיעונו של יפתחאל )2013 )בדבר תהליכים בקרב הבדווים
המהווים הצהרה פוליטית על שלטון אוטונומי, המנתק אותם מהמדינה ומערער בכך
את כוחה.
ארגון התכנון הלא ממשלתי )אתל"מ( במקום יוצג כאן וייסקר לעומק ברבדים
אידיאולוגיים ומעשיים. דרך תיאור המתכננים בארגון, המציגים את התפתחות
מאבקיהם התכנוניים ארוכי השנים אל מול המדינה, אנו משיגים שתי מטרות:
ראשית, אנו סותרים את ההנחה הרווחת כי החברה האזרחית הינה זירה דמוקרטית
וספונטנית המתנגדת לפרקטיקת התכנון המקובעת והדכאנית של המדינה, ומראים
כי מתכנני במקום עושים שימוש בפרקטיקות מקצועיות כדי לקדם את ערכיהם.
שנית, אנו מצביעים על הפרקסיס הייחודי של מתכנן במסגרת לא ממשלתית, הנע
בדינמיות ובגמישות בין שיטות עבודה, עקרונות תכנוניים ואג'נדות חברתיות-
מקצועיות. בסיוע תיאוריית ההון של בורדיה ותיאוריות ניאו-פרגמטיות בתכנון, אנו
טוענים כי הגמישות והדינמיות הן אלמנט המפתח לפעולתו של מתכנן מקצועי לא
ממשלתי המעוניין לקדם אידיאולוגיות בעלות מאפיינים רדיקליים אל מול המדינה.
החצרות האחוריות מהוות מרחב לימינלי, המצוי בתווך שבין הגלוי לנסתר ובין
הפרטי למשותף.
המאמר מציג מחקר שעניינו החצרות האחוריות, ודן בתבנית תפיסת המרחב הסימבולי
ובתבנית העירונית המורפולוגית שמאפשרות היווצרות חצר אחורית לבניינים.
עיקר הדגש במאמר מיוחס לחצרות אחוריות של בנייני מגורים משותפים בתל-אביב,
אך בנוסף מוצגת חלוקה טיפולוגית ומרחבית כוללת של מגוון סוגי החצרות הקיימות
בעיר.
המחקר נערך בשני שלבים: בשלב ראשון, בוצע מיפוי טיפולוגי של החצרות האחוריות
במרחב העירוני בכללותו, באמצעות בחינת היחס שבין השטח הפנוי והמבונה
בבלוקים העירוניים. בשלב שני, נערכה התייחסות פרטנית לשטחי החצרות האחוריות
המצויים בבנייני מגורים משותפים במרכז העיר- באמצעות סקר שימושים שנערך
ב-150 חצרות אחוריות.
מהמחקר עולה שהחצרות האחוריות הן בעלות טווח שימושים נרחב: לצד הזנחת
החצר האחורית מתאפשרות בשטחה מגוון רחב של פרשנויות שימוש נוספות- ביניהן
ניכוס החצר האחורית לדירות בקומת הקרקע, חנייה, גינון ועוד. מגוון זה אינו
מתפרס בצורה הומוגנית במרחב, ושכונות שונות מתאפיינות בתפרוסת ייחודית של
שימושים בחצרות האחורית. תמהיל שימושי הקרקע האופייני לחצרות האחוריות
בכל שכונה מביא לידי ביטוי את יחסי הגומלין שבין צורכיהם הייחודיים של הדיירים
ובין המרחב הפתוח שסביבם.
ממצאים אלו ממחישים את יכולתה האדפטיבית של החצר האחורית, את חשיבותה
ביצירת מרקם עירוני פעיל וחיוני ואת תרומתה לתהליך האבולוציה העירונית.
In recent decades a rich literature has emerged on grey and informal
space. We are dealing here with roads as spatial entities within grey space,
an issue that has eluded scholarly discussion. Our focus is on HW 31,
a central artery in the northern Negev, as a social-cultural space. Jewish
residents live beyond its edges, but along the road itself there are dozens
of unrecognized Bedouin settlements with about 70,000 residents.
This space, within metropolitan Beersheba, meets the definition of
grey space. Our two propositions are: (1) Discriminatory spatial policy
that excludes an indigenous minority group may a generate pressure
on the planning establishment to produce a grey planning mechanism
from 'above'; (2) This mechanism may serve the minority group by
encouraging its steadfast position on land, thus perpetuating greying
of space from 'below'. Since Bedouin space is viewed as illegal from
above, and produces civil insurgence from below, there emerged the
need for mid-level planning assisted by grey mediation to legitimate the
present situation for both the Bedouin and the state. Displacement of
Bedouin from the highway's margins perpetuates and even intensifies
grey space. Spatial separation produced by upgrading the road furthers
Bedouin segregation from Jewish space and supports Bedouin desire
for full control of their space, weakening state power in this space.
A backyard is an actual place in a city, located in the hidden part of the
building's plot, away from the eyes of passersby. This article presents
a study evaluating the backyards of Tel-Aviv, an area in the urban
landscape that despite its scope remains mostly hidden (backyards
occupy over 25% of the average urban block). The article has two
main objectives. Firstly, to locate the various backyard types in the city
and to categorize them according to their morphological structure and
their function. Secondly, to examine the circumstances that led to the
backyard formation and the process of its change throughout the years.
The research was in two phases: 1) Developing a typology mapping the
backyards in the entire urban area, weighing the correlation between
built up and available space in the urban blocks. 2) Particular reference
to the backyards of multiple dwelling buildings in Tel-Aviv was based
on a survey of land-uses found in 150 different backyards, examining
their uses and their morphological connection to the building and its
surroundings.
The research shows the vast range of uses in the backyards: besides
neglect, the backyard space enables diverse possible uses, e.g.
appropriation, parking and gardening. This variety of uses is not evenly
spread through the urban landscape: different neighborhoods have a
unique distribution of backyard land-uses. The specific land-use mix
for each neighborhood expresses the reciprocal relations between the
residents' needs and the specific mix of surrounding open spaces. The
study's findings express the backyard's adaptive capability, its significance
in creating a vital and active urban fabric, and its contribution to the
urban evolution process.
A backyard is an actual place in a city, located in the hidden part of the
building's plot, away from the eyes of passersby. This article presents
a study evaluating the backyards of Tel-Aviv, an area in the urban
landscape that despite its scope remains mostly hidden (backyards
occupy over 25% of the average urban block). The article has two
main objectives. Firstly, to locate the various backyard types in the city
and to categorize them according to their morphological structure and
their function. Secondly, to examine the circumstances that led to the
backyard formation and the process of its change throughout the years.
The research was in two phases: 1) Developing a typology mapping the
backyards in the entire urban area, weighing the correlation between
built up and available space in the urban blocks. 2) Particular reference
to the backyards of multiple dwelling buildings in Tel-Aviv was based
on a survey of land-uses found in 150 different backyards, examining
their uses and their morphological connection to the building and its
surroundings.
The research shows the vast range of uses in the backyards: besides
neglect, the backyard space enables diverse possible uses, e.g.
appropriation, parking and gardening. This variety of uses is not evenly
spread through the urban landscape: different neighborhoods have a
unique distribution of backyard land-uses. The specific land-use mix
for each neighborhood expresses the reciprocal relations between the
residents' needs and the specific mix of surrounding open spaces. The
study's findings express the backyard's adaptive capability, its significance
in creating a vital and active urban fabric, and its contribution to the
urban evolution process.