שיתוף הציבור בתכנון הוא תחום ההולך ומתפתח בשנים האחרונות בעולם, ובמידה
מסוימת אף בישראל. מתוך הכרה בחוסר שיתוף משמעותי של התושבים בתהליכי
תכנון, ובצורך ההולך ועולה לעשות זאת. קיימים כלים ומתודות שונים לשיתוף
הציבור בתכנון, אך לא ברור כיצד כלים אלו משרתים את הצורך הקיים בשיתוף
ובאיזה אופן בכלל ניתן ליישם אותם במסגרת התכנונית הסטטוטורית בישראל.
קיימת ביקורת רבה על תהליכי שיתוף ציבור כפי שהם באים לידי ביטוי בישראל, ועל
חוסר היכולת שלהם לתת מענה ממשי לצורך בהשתתפות נרחבת יותר של התושבים
בתהליכים תכנוניים. מטרת מאמר זה היא לבחון באופן השוואתי את הפער הקיים
בין ההצהרות בדבר הצורך לקיים תהליכי שיתוף ציבור בתכנון, לבין היכולת בפועל
ליישם תהליכי שיתוף משמעותיים ולהשפיע על תהליכי תכנון בישראל.
מטרתנו, אם כן, היא לנסות ולהעריך האם וכיצד המטרות המוצהרות לשמן מקיימים
תהליכי שיתוף ציבור בתכנון בישראל מצליחות לבוא לידי ביטוי במסגרת המגבלות
התכנוניות והממסדיות הקיימות, דרך ניתוח של שלושה מקרי מבחן שונים והשוואה
ביניהם. המאמר יתחלק לשלושה חלקים מרכזיים:
מהו שיתוף ציבור בתכנון, מהן מטרותיו, ומהו הקונטקסט בתוכו הוא מיושם
בישראל? כיצד מיושמים תהליכי שיתוף ציבור הלכה למעשה בישראל? דרך בחינת
שלושה מקרי מבחן שונים והשוואה ביניהם. מה ניתן ללמוד מתהליכים אלו והאם
הם מצליחים להשיג את מטרותיהם?
נופים אסוציאטיביים מבטאים את הקשר שבין המקום לבין האדם המתבונן בו. נופים
אלה מתקשרים לאסוציאציות בנות הגדרה הקשורות לדת ואמונה או להיסטוריה
ולמיתוסים, לאידיאולוגיה, לפולקלור ואפילו לאמנות ולשירה. לא ניתן לזהות את
הנוף האסוציאטיבי ללא אסוציאציות אלה. בשונה מנופים אחרים, הקשר בין האדם
למקום מתבסס על מידע וידע מוקדמים במגוון נושאים בהם ניחן כל פרט במידה
שונה. המחקר הנוכחי עוסק בתפישה ובמהות של הנופים האסוציאטיביים, ובאופן
בו מעניק האדם זהות לנוף בהסתמך על הידע שלו ועל תכונותיו האישיות. המאמר
מציע מסגרת אוניברסלית לזיהוי המקורות הקוגניטיביים שיוצרים את מהותם
שלהנופים האסוציאטיביים. לשם כך, המחקר מתבסס על שתי אסכולות פילוסופיות:
אקזיסטנציאליזם ואמפיריציזם. ההשערה המרכזית טוענת שתכונותיו האישיות
של הפרט משפיעות על הדרך בה הוא תופש נופים אסוציאטיביים, כאשר הגישה
האקזיסטנציאליסטית משפיעה על התוכן שהפרט יצוק אל הנוף שהוא מזהה והגישה
האמפיריציסטית משפיעה על מוחשיות הנופים שיזהה. בחינתן של השערות אלה
נסמכה על מדגם של 220 משתתפים )סטודנטים לגיאוגרפיה וסטודנטים בקורס למורי
דרך( שענו על שאלון בו הוצגה הגדרה כללית לנוף אסוציאטיבי והתבקשו לתת דוגמא
לנוף, ספציפי שכזה ולאפיינו. תוצאות המחקר אכן מאששות את ההשערה ומעידות
על כך שמאפייניו ותכונותיו האישיות של הפרט מהווים את הבסיס ממנו מתפתחת
תפישתו. דרך יצירת הנוף האסוציאטיבי היא אמנם אוניברסלית, אך לא התכונות
האישיות הדרושות ליצירתו. לצורך מיפוי שיטתי של נופים אסוציאטיביים, יש לבחור
אוכלוסיית מחקר רחבה ומגוונת שתייצג את כל קבוצות האוכלוסייה. בהתבסס על
אוכלוסיית זו ניתן יהיה למפות בצורה מייצגת את הנופים האסוציאטיביים הנתפשים
ובכך לעדן ולאפיין ביתר דיוק מכלולי נוף, למשל את אלו של תמ"א 35.
In recent years the topic of public participation in planning has enjoyed
increasing attention in the world, and to some extent also in Israel,
recognizing the need for more significant resident participation in
planning. There are various tools and methods for public participation
in planning, but it is unclear how they serve existing needs and how
they can be applied under Israel's statutory planning system. Public
participation in Israel is widely criticized for its lack of real and broad
resident participation in planning. This article will look at the gap
between declared public participation processes and the actual ability to
implement significant public participation in planning.
Our aim is to evaluate whether and how the espoused goals of public
participation in planning are being realized in the framework of existing
planning and institutional limitations, by comparative analysis of three
test cases. This article has three main parts:
1. What is public participation in planning, what are its goals, and
what is the context of its enactment in Israel.
2. How is public participation really implemented in Israel? This is
answered in three comparative case studies.
3. What can be learned from these processes; whether and how they
succeeded in fulfilling their purposes.
Associative landscapes are those identified by strong associations to
art, religion, history, geography and literature. They can be physical
entities or mental images of certain sites. They are subjectively
perceived and we assume that personal attributes determine the
values which affect their subjective identification. The present study
examines the relationship between selected personal attributes and a
set of values which constitutes a typology used to identify and classify
them. Based on two philosophical schools, Existentialism is expected
to explain the role of personal attributes in the identification process,
and Empiricism is expected to explain their connection to the tangibility
of the identified landscape. A sample of 220 students was used as the
statistical base. The results show that religiosity, national ideology,
general cultural knowledge, and geographical acquaintance are the
main attributes affecting the selection of values for the identification
process. An individual without knowledge and/or experience will not
be able to identify an associative landscape because that person will not
be able to give the essence and values with which the landscape will be
associated. Although the identification process is universal, the personal
attributes are not. Therefore, the sampled population must be maximally
heterogeneous to enable landscape mapping and planning.