» למאמר המלא
תקציר:למעלה מ 70,000- יחידות דיור אושרו לביצוע במסגרת התחדשות עירונית באסטרטגית
פינוי-בינוי, תכנית שיזם וקידם משרד הבינוי והשיכון וכיום מנוהלת באמצעות הרשות
הממשלתית להתחדשות עירונית בישראל. בכל יום מתבצעים במדינה תכנון ובנייה
של פרויקטי החידוש העירוני בהיקפים רחבים, אך אין בידינו ידע מבוסס על השפעות
התכנית. מאמר זה מדווח על מחקר הערכה ראשון מסוגו, המכוון בעיקרו להשפעות
החברתיות של פרויקט החידוש. המתודולוגיה כוללת הגדרה ייחודית של המושג
'הוגנות חברתית', המותאם להקשר של מגורים, מדידת תפוקות/תוצאות/השפעות של
התכנית, והערכה של פרויקט החידוש העירוני בשלושה מעגלים חברתיים-מרחביים:
מעגלי התושבים בשכונה/מתחם, התושבים בעיר והתושבים במדינה.
מחקר אמפירי בוצע במתחם הראשון אשר פונה, נהרס, נבנה ואוכלס במסגרת פינוי-
בינוי. בקרית אונו, בשיכון 'שאול המלך' הוותיק נהרסו 174 דירות קטנות, ובמקומן
נבנתה 'אונו הירוקה' עם 530 דירות חדשות ומרווחות ב 11- בניינים. ראיונות
מפורטים עם תושבים בבתיהם, תושבים ותיקים וחדשים, איפשרו להעריך תועלות
ועלויות מנקודת ראותם, בדגש על הוותיקים שפונו ועברו לדירות החדשות. נמצא
שעבור רוב בעלי הדירות מקרב הוותיקים, התועלות - בעיקר הכספיות - היו גבוהות,
כולל בעלי דירות שאינם גרים באונו הירוקה. גם חלק מדיירי השיכון הציבורי יצאו
נשכרים. אך שוכרים מבעלי בית פרטיים נדחקו ממקומותיהם ויצאו אל שוק דיור
בו המחירים הולכים ומאמירים; תושבים אלו 'שקופים' מבחינת מערכת התכנון.
מבחינת תושבי העיר, התייחסנו ל'כושר הנשיאה' - מוכנות העיר לזרם התושבים
החדשים, וגם להשפעה על )אי(זמינות של דיור בר-השגה. ממצא מעניין במיוחד ברמה
זו מלמד שהעול הנופל על העיר גדול בהרבה מזה שהיה חזוי בהתאם ל'מכפיל'; למרות
שהיחס בין דירות שנהרסו לדירות במתחם החדש הוא 1:3 , בפועל היחס שנמצא בין
משקי בית של ותיקים למשקי בית חדשים הוא 1:8 . יתר על כן, משקי הבית החדשים
גדולים יותר, רובם עם ילדים צעירים בגילאי חינוך ובעלי הרבה יותר מכוניות, יחסית
לוותיקים. ממצאי ההשפעות מאקרו, במעגל המדינה, מתייחסות להרחבת הפערים החברתיים-כלכליים בין בעלי דירות למי שאין דירה בבעלותם וגם בין תושבי המרכז
לתושבי הפריפריה.
המאמר מסתיים בארבע קבוצות של המלצות, המכוונות למקבלי החלטות בסקטור
הציבורי, בדבר: הגדלת ההוגנות החברתית של פרויקטים; סיוע לעיריות כדי שתובלנה
פרויקטים בתחומן; הוזלת עלויות של פרויקטים; ושיפור הבנייה, באמצעות חדשנות
תכנונית-אדריכלית, שאינה מייקרת ואף מוזילה את עלויות ההתחדשות העירונית.
קרא עוד...